

ZPL: obowiązkowa elektryfikacja flot musi opierać się na zachętach, nie na nakazach
Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przekazały do ministerstw stanowisko branży w sprawie rozważanego przez Komisję Europejską rozporządzenia dotyczącego ekologicznie czystych pojazdów korporacyjnych (tzw. mandat ZEV). Organizacje przestrzegają przed skutkami nadmiernej regulacji dla polskich firm – zwłaszcza najmniejszych – i przedstawiają własne propozycje rozwiązań wspierających dekarbonizację flot.
Komisja Europejska rozważa wprowadzenie obowiązkowych celów udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach firmowych. Mandat ZEV mógłby objąć również firmy leasingowe i wynajmu, które finansują ponad 70% samochodów użytkowanych przez przedsiębiorców w Polsce - przede wszystkim mikro, małe i średnie firmy. ZPL i PZWLP podkreślają, że to właśnie ta grupa – a nie duże korporacje – jest w największym stopniu użytkownikiem finansowania flotowego. Każde rozwiązanie regulacyjne musi brać pod uwagę realia gospodarcze JDG, MŚP oraz sektora transportowego.
Nasze stanowisko
Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wspierają cele dekarbonizacji transportu, ale ostrzegają przed wprowadzeniem obowiązkowych udziałów ZEV bez wcześniejszego zbudowania warunków rynkowych:
- firmy leasingowe i wynajmu nie kształtują wyborów klientów, lecz finansują decyzje przedsiębiorców
- mandat ZEV uderzyłby w JDG i MŚP, które stanowią trzon polskiej gospodarki (74% PKB)
- obowiązkowe limity mogłyby spowodować odwrotny efekt – spadek sprzedaży nowych aut, wzrost średniego wieku pojazdów, pogorszenie wpływu na środowisko
- szczególnie zagrożony byłby sektor transportu ciężkiego (TSL) – kluczowy dla polskiej gospodarki i łańcuchów dostaw UE
Organizacje wysłały stanowisko do pięciu resortów, w tym do: Ministerstwa Energii, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Co proponujemy
Branża leasingowa i wynajmu wskazuje, że skuteczna dekarbonizacja wymaga systemu zachęt, a nie przymusu. Kluczowe postulaty:
- przywrócenie i rozszerzenie dopłat dla leasingu i wynajmu – także dla spółek i SME
- spójne, długoterminowe otoczenie podatkowe i regulacyjne (PIT/CIT/VAT bez dyskryminacji leasingu)
- aktywne wsparcie rynku używanych samochodów elektrycznych
- rozwój szybkiej i dostępnej infrastruktury ładowania – także dla transportu ciężkiego
- uznanie roli technologii przejściowych (PHEV, HEV) zamiast „tylko BEV”
- dopłaty, ulgi, ułatwienia infrastrukturalne, rozwiązania rynkowe – zamiast odgórnych kwot i obowiązków
Co dalej
ZPL i PZWLP 30 października przedstawią swoje postulaty wiceministrowi klimatu i środowiska Krzysztofowi Boleście. Organizacje deklarują gotowość do współpracy z rządem przy budowie polskiego stanowiska wobec propozycji KE. Branża oczekuje:
- roboczych konsultacji z udziałem sektora,
- oficjalnego stanowiska Rządu RP w procesie negocjacyjnym,
- wspólnego wypracowania realistycznej, ekonomicznie możliwej ścieżki dojścia do zeroemisyjności flot.
- Jesteśmy gotowi aktywnie wspierać proces dekarbonizacji flot – pod warunkiem, że będzie on oparty na realnych zachętach dla przedsiębiorców, a nie odgórnym przymusie – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.
Przeczytaj relację z panelu ZPL o dekarbonizacji flot z udziałem wiceministra klimatu i środowiska Krzysztof Bolesty