

e-Leasing Day 2025 przeszedł do historii
8 i 9 maja 2025 roku odbyła się 7. edycja konferencji e-Leasing Day, organizowana przez Związek Polskiego Leasingu. Wydarzenie przyciągnęło ponad 330 osób - przedstawicieli branży leasingowej, ekspertów technologicznych oraz liderów innowacji, którzy spotkali się, by omówić przyszłość leasingu w kontekście cyfryzacji, technologii i wyzwań społecznych. Tegoroczna edycja była wyjątkowa – po raz pierwszy była dwudniowa, tworzona we współpracy z Radą Programową oraz z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.
Konferencję rozpoczęli Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing i przewodniczący Rady ZPL, oraz Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. Balicki przywitał uczestników, podkreślając znaczenie tego wydarzenia, które od 8 lat stanowi platformę do omawiania wyzwań i szans dla branży leasingowej. Monika Constant dodała, że ta edycja jest wyjątkowa, ponieważ po raz pierwszy tworzona była z pomocą Rady Programowej, a konferencja jest dwudniowa i korzysta z aplikacji mobilnej, co umożliwia lepszą interakcję i uczestnictwo.
Pierwszym prelegentem była Zuzanna Skalska, Founding Partner w 360Inspiration, która wygłosiła wykład „Świat liminalny: eksploracja nowego porządku”. Skalska opisała zmiany, które będą następować w różnych obszarach, a leasing nie będzie wyjątkiem. „Przyszłość każdej branży leży w innej branży” – stwierdziła, wskazując, że obecny świat to „miejsce pomiędzy” (świat liminalny) – od tego, w którym byliśmy, do tego, do którego zmierzamy. Podkreśliła także, że sztuczna inteligencja „nie jest trendem, ale fundamentalną zmianą”, która zmieni sposób, w jaki działają firmy. Zuzanna Skalska zwróciła uwagę na rosnącą rolę danych jako „nowej waluty” oraz na wyzwania związane z dezinformacją, ekologią oraz społecznymi zmianami, które będą miały wpływ na branżę.
Ważnym punktem konferencji była prezentacja raportu dotyczącego przyszłości leasingu - Leasing 2040. Rafał Kołodziej z Greenhat Innovation oraz Krzysztof Polcyn z Europejskiego Funduszu Leasingowego, przedstawili wyniki zapoczątkowanego w 2024 roku projektu, którego celem było wypracowanie wizji rozwoju branży leasingowej na najbliższe 15 lat. Kołodziej zaznaczył: „Branża leasingowa musi zrobić krok w stronę digitalizacji, aby zapewnić sobie konkurencyjność”, a Polcyn podkreślił, że trzy horyzonty rozwoju branży zaprezentowane w raporcie obejmują różne etapy – od digitalizacji po zaawansowane technologie, takie jak AI i automatyzacja.
Więcej o raporcie tutaj
Najważniejsze procesy
Kolejna część konferencji to panel dyskusyjny pt. „eLeasing: jak przyspieszyć cyfrową rewolucję w branży leasingowej”. W rozmowie wzięli udział eksperci z branży leasingowej i technologicznej: Andrzej Krzemiński (prezes Pekao Leasing), Krzysztof Goworek (CEO TUATARA), Waldemar Stelmach (Delivery Director, Ailleron), Lech Stabiszewski (p.o. prezesa Nest Leasing) oraz Dino Metaxas (CDMO, L'Oréal).
Andrzej Krzemiński podkreślił, że proces będzie królem w biznesie leasingowym i dodał, że Pekao Leasing wchodzi w fazę intensywnej transformacji technologicznej. „Chciałbym nadać sobie, a być może także i całej branży rating A4”. Krzemiński kontynuował: „Auto-doc – automatyczne wypełnianie dokumentów, Auto-score – automatyczna decyzja kredytowa, Auto-pay – automatyczne rozliczenie z dostawcą, Auto-com – automatyczna komunikacja z klientem i partnerami. Czy jesteśmy już na poziomie A4 jako branża? Jeszcze nie, ale wyznaczyliśmy sobie jasne KPI i mierzymy postępy”.
Krzysztof Goworek dodał, że firmy leasingowe powinny: „zastanowić się, który z procesów jest ich przewagą konkurencyjną, a który nie tworzy wartości”. Waldemar Stelmach natomiast mówił, że „technologia wyprzedza nas, a zadaniem branży leasingowej jest wykorzystanie jej potencjału do dalszego rozwoju”.
Kolejna prezentacja dotyczyła eIDAS 2, omawiając jego wpływ na branżę leasingową Artur Miękina z Asseco Data Systems oraz Michał Tabor z Obserwatorium.biz wskazali na potencjał cyfrowych portfeli oraz podpisów kwalifikowanych, które będą miały kluczowe znaczenie w cyfryzacji branży leasingowej. Miękina zauważył: „Do 24 grudnia 2026 roku wejdzie europejski mObywatel, a eIDAS 2 otworzy nowe możliwości w zakresie podpisywania umów leasingowych”. Tabor dodał: „Zidentyfikowanie leasingobiorcy, kwalifikowany podpis w portfelu cyfrowym oraz archiwizacja elektroniczna – to rozwiązania, które będą miały kluczowe znaczenie dla branży”.
- eIDAS 2 to krok ku przyszłości, który pozwala na bezpieczne i szybkie podpisywanie umów leasingowych – mówił Miękina.
Szybciej i wygodniej
Następnie odbył się panel dyskusyjny na temat formy dokumentowej umowy leasingowej w praktyce, w którym udział wzięli Michał Miszułowicz z BNP Paribas Bank, Ewa Lewandowska z Mercedes-Benz Leasing, Sławomir Polus z Grupy Masterlease, Anna Krasuska Autenti oraz Łukasz Szymański z Kancelarii CMS. Miszułowicz podkreślił, że „forma dokumentowa to wygoda dla klienta, to rozwiązanie, które zyskuje na znaczeniu po pandemii, kiedy to zmieniające się przepisy wymusiły przyspieszenie cyfryzacji”. Ewa Lewandowska mówiła: „Dajemy naszym klientom możliwość zawierania umów zdalnie i jesteśmy pewni, że forma dokumentowa uczyni ten proces jeszcze szybszym i bardziej wygodnym”. Sławomir Polus z Grupy Masterlease podkreślił, że w ostatnich 3 latach widać dynamiczny wzrost zainteresowania klientów formą dokumentową: „około 20% umów zawieranych jest zdalnie”.
Wykład o zwinności w spółkach leasingowych, który poprowadził Marcin Majka, Piotr Kwiatek i inni eksperci, skupił się na przygotowaniu firm leasingowych na nadchodzące wyzwania, jakie wiążą się z nowymi technologiami i dynamicznymi zmianami w otoczeniu biznesowym. Michał Nowak z Nest Leasing oraz Mateusz Jurak z Asseco Data Systems, przedstawili perspektywy sztucznej inteligencji w leasingu oraz jej wpływ na zmianę sposobu zawierania umów i obsługi klienta.
Kolejna sesja dotyczyła cyfrowych dokumentów w logistyce, z prezentacją Kamilli Gorajskiej, kierownika projektów logistycznych w Żabka Polska, która opowiedziała o cyfryzacji procesów w Żabce. Firma rozpoczęła pełną digitalizację w 2019 roku, kiedy to miała 5600 sklepów, a obecnie ich liczba wzrosła do 11 000. Kamilla Gorajska powiedziała: „Cyfryzacja pozwala nam na znaczne przyspieszenie procesów. Średni czas otwarcia i podpisania dokumentu to teraz zaledwie 5 sekund”. Dodała także: „wprowadziliśmy rozwiązania, które pozwalają na szybsze i bardziej efektywne przekazywanie dokumentów, co przyniosło oszczędności czasu i papieru”.
Po tej prezentacji, kolejny wykład dotyczył zastosowania modelu XaaS w odpowiedzi na potrzeby firm leasingowych, który zaprezentowali Kamil Portka, General Manager w Ailleron, oraz Lech Stabiszewski, p.o. prezesa Nest Leasing. Kamil Portka mówił o rosnącym znaczeniu modeli „as a Service” (XaaS) w branży leasingowej, gdzie usługi będą świadczone na żądanie i w pełni dostosowane do potrzeb klienta. Portka powiedział: „W przyszłości usługi leasingowe będą musiały stać się bardziej elastyczne i dostępne w modelu XaaS, aby sprostać wymaganiom klientów i szybkości zmian na rynku”. Lech Stabiszewski dodał: „należy przygotować firmy leasingowe na wykorzystanie modeli XaaS, które pozwolą na szybsze dostosowywanie oferty i większą elastyczność w zarządzaniu procesami”.
Po lunchu uczestnicy dyskutowali na temat korzyści ukrytych w polisach i wpływu automatyzacji na procesy ubezpieczeniowe w leasingu, z prelekcją eksperta Philipa Hobsona (Marsh).
Po nieoczywistym punkcie programu (występ magika) przyszedł czas na rozmowę z Anetą Moczkowską, prezeską Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego, na temat transformacji regionów. Kolejna prezentacja dotyczyła automatyzacji, digitalizacji i finansowania w drodze do gospodarki o zamkniętym obiegu, z case studies przedstawionymi przez Roberta Kowala z Interzero Polska.
Samochody jutra oraz ich przyszłość, w kontekście e-mobility, zostały poruszone przez Łukasza Czańkę i Macieja Jajszczaka z BMW Polska oraz Bawaria Motors.
Dzień kończył się wykładem na temat sustainability i życia poleasingowego auta, którym podzielili się Paweł Ścibor (Gardocki) i Łukasz Wierzbicki (Gardocki). Kolejnym tematem była prezentacja AI w wypożyczaniu samochodów elektrycznych, z wystąpieniem dr. Mateusza Maja, CEO VivaDrive.
Zwinne strategie
Na zakończenie konferencji odbył się panel podsumowujący „Leasing jutra: kluczowe wyzwania i kierunki rozwoju”. Pytanie o przyszłość branży w 2040 roku zadał prowadzący, a odpowiedzi, które padły podczas dyskusji, były pełne refleksji i prognoz dotyczących nadchodzących zmian.
Anna Wiśniewska, członkini zarządu w Veloleasing, na pytanie, jak będzie wyglądać branża za 15 lat, z przymrużeniem oka zauważyła: "Może będzie więcej kobiet w branży". Zaraz potem zwróciła uwagę na potrzebę zwinności w podejściu do zmieniającego się świata: „z perspektywy biznesowej powinniśmy zwinnie budować nasze strategie i scenariusze na różne sytuacje. Być otwartym na zmieniający się świat”. Według niej, powinniśmy przestać szukać, jak linearnie poprawić proces, ale spojrzeć na proces z zupełnie nowej perspektywy. Wiśniewska dodała również, że digitalizacja to nie tylko konieczność, ale i klucz do przyszłości leasingu.
Cezary Raczyński, prezes mLeasing, przyznał, że nie wie, gdzie będzie leasing za 15 lat, zaznaczając, że „dzisiejsze strategie zakładają, że będziemy rośli. A czy mamy prawo do eksperymentu i błędu? Czy jest na to przyzwolenie?”. Raczyński podkreślił, że branża leasingowa musi być gotowa na zmiany: „Może przyjść jakiś podmiot i namieszać nam na rynku. Tak jak jedna firma amerykańska wywróciła branżę taksówkarską”. Zaznaczył, że przyszłość rynku leasingowego będzie wymagała otwartości na innowacyjne modele biznesowe.
Andrzej Popielski, doradca zarządu w Salesbook, zastanawiał się, jak będzie wyglądała oferta leasingowa w przyszłości, podkreślając, że leasing może nie być jedynym rozwiązaniem: „Gdzie będzie dostępna oferta leasingowa? Jaka to będzie oferta? Czy będzie to leasing, czy raczej najem?”
Sławomir Grzelak, wiceprezes Biura Informacji Kredytowej, mówił o prostej drodze i znaczeniu współpracy z fintechami. Jego zdaniem, branża leasingowa będzie bliska detalicznej sprzedaży. „Wygra ten kto ma prosty proces (…). Wygra ten, kto będzie umiał współpracować z fintechami”.
Paweł Bachwic, wiceprezes Asseco Data Systems, zauważył, że technologia w leasingu jest już na bardzo wysokim poziomie: „Technicznie potrafimy bardzo dużo. Ważne jest patrzenie dookoła i na inne branże”. Dodał, że w przyszłości trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę na to, jak zintegrować obecne rozwiązania z nowymi technologiami, które będą pojawiały się na rynku.
Prowadzący panel Marcin Balicki podsumował go, mówiąc, że wspólna praca w obszarze technologii jest kluczowa: „Życzę sobie, byśmy w obszarze technologii poszukiwali wspólnych rezultatów, a pięknie się różnili w wartości dostarczanej dla klienta”.
Oczekiwania klientów
Drugi dzień konferencji rozpoczął się od powitania przez Marcina Balickiego, który podkreślił wagę kontynuacji dyskusji na temat przyszłości branży leasingowej. Wykład o badaniu potrzeb klientów – „Co o przyszłości sądzą nasi klienci” – zaprezentowały Magdalena Reimann (Santander Leasing) oraz Anna Wiśniewska (Veloleasing). Prezentacja wyników badania pokazała, jakie wyzwania i oczekiwania mają klienci wobec branży leasingowej, dając tym samym firmom leasingowym cenne wskazówki do dalszego rozwoju.
Więcej o badaniu tutaj
Kolejnym tematem była prezentacja kompendium wiedzy nt. tego, jak wdrożyć formę dokumentową dla umowy leasingu. Kompendium to zostało zainicjowane przez Grupę ds. Digitalizacji przy ZPL we współpracy z ekspertami z kancelarii CMS – Magdaleną Jaczewską-Żurek, Krzysztofem Schulzem i Łukaszem Szymańskim. Kompendium zostanie udostępnione firmom członkowskim ZPL po wejściu w życie pakietu deregulacyjnego, który wprowadza formę dokumentową umowy leasingu.
Po prezentacji, uczestnicy wzięli udział w Digital Vendor Day, gdzie dostawcy technologii zaprezentowali innowacyjne rozwiązania, które mogą usprawnić procesy w branży leasingowej. To była doskonała okazja do zapoznania się z najnowszymi produktami i narzędziami, które wspierają cyfryzację i automatyzację procesów w leasingu.
Skupienie na przyszłości
e-Leasing Day 2025, jako wydarzenie, po raz kolejny udowodniło, że branża leasingowa stoi przed wieloma wyzwaniami, ale i możliwościami związanymi z cyfryzacją, zmianami legislacyjnymi oraz innowacjami technologicznymi. Wspólne dyskusje, wymiana doświadczeń oraz prezentacje rozwiązań pozwolą uczestnikom konferencji lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany, a także wskazały kierunki, w których należy podążać, aby rozwój leasingu w Polsce był efektywny i zgodny z nowymi wymaganiami rynku.
Dziękujemy wszystkim prelegentom, uczestnikom oraz partnerom za aktywny udział w wydarzeniu.
Już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej 8. edycji e-Leasing Day.

Fotorelacja z wydarzenia
Dzień pierwszy



























Fotorelacja z wydarzenia
Dzień drugi























