

Apel do KE o wycofanie obowiązkowych celów flotowych. ZPL wśród sygnatariuszy listu
Ponad 60 europejskich organizacji branżowych i firm motoryzacyjnych – w tym Związek Polskiego Leasingu (ZPL) – wystosowało wspólny list do Przewodniczącej KE Ursuli von der Leyen. Sygnatariusze ostrzegają, że nakaz zakupu samochodów zeroemisyjnych przez przedsiębiorstwa może poważnie zaszkodzić konkurencyjności europejskiej gospodarki i doprowadzić do spadku rejestracji nowych pojazdów.
Branża: jesteśmy za dekarbonizacją, ale nakazy zaszkodzą firmom
W liście skierowanym do przewodniczącej Komisji Europejskiej i siedmiorga komisarzy odpowiedzialnych za transport, klimat, gospodarkę i rynek wewnętrzny, organizacje reprezentujące producentów, dostawców, leasingodawców, firmy wynajmu i operatorów flot wyraziły „głęboki niepokój” wobec propozycji wprowadzenia unijnych obowiązkowych celów zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez przedsiębiorstwa. Komisja już kilka razy miała zaprezentować pakiet regulacyjny dotyczący flot korporacyjnych. Nowy termin to 16 grudnia 2025 roku.
Sygnatariusze podkreślają, że sektor biznesowy już dziś jest liderem elektryfikacji w Europie, ale tempo zmian ograniczają bariery, których nie da się usunąć administracyjnie:
- wysokie koszty całkowitej eksploatacji (TCO) pojazdów elektrycznych,
- niedostateczna infrastruktura ładowania – zarówno publiczna, jak i przy siedzibach firm,
- niewystarczająca moc przyłączeniowa oraz problemy z uzyskaniem pozwoleń,
- zbyt wolny rozwój rynku wtórnego EV, niezbędnego dla MŚP i JDG.
Jak czytamy w liście: „Obowiązek zakupu określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych byłby finansowo paraliżujący i zmusiłby firmy do dwóch wyborów – zatrzymywania starszych pojazdów na dłużej oraz ograniczenia nowych zakupów. To doprowadziłoby do spadku rejestracji i osłabiło europejski przemysł motoryzacyjny”.
Sygnatariusze zwracają uwagę, że żadne z państw z najwyższym poziomem elektryfikacji flot nie wprowadziło obowiązkowych nakazów – ich sukces wynikał z trwałych zachęt podatkowych, wsparcia infrastrukturalnego i przewidywalnej polityki publicznej.
ZPL: regulacje muszą uwzględniać realia polskiego rynku
Branża leasingowa i wynajmu w Polsce obsługuje floty setek tysięcy przedsiębiorców, z których ponad 70% to firmy o obrotach poniżej 20 mln zł rocznie. ZPL i PZWLP podkreślają, że:
- narzucenie obowiązkowego udziału ZEV uderzyłoby przede wszystkim w MŚP i JDG,
- firmy leasingowe nie decydują o wyborach klientów, a więc nie mogą być adresatem obowiązkowych celów,
- Polska ma wciąż najniższe EV-readiness w UE – zarówno pod względem liczby ładowarek, jak i poziomu dochodów,
- transformacja flot musi iść w parze z transformacją energetyczną, która dopiero nabiera tempa.
ZPL oczekują, że Komisja Europejska:
- wycofa się z pomysłu obowiązkowych mandatów flotowych,
- zaproponuje mechanizmy zachęt – szczególnie dla MŚP,
- uwzględni różnice rozwojowe między państwami członkowskimi,
- poprze inwestycje w infrastrukturę ładowania,
- zapewni długi okres przejściowy oraz neutralność technologiczną (EV, wodór, paliwa syntetyczne).
Kto podpisał list?
List podpisało ponad 60 organizacji i firm reprezentujących cały europejski ekosystem mobilności i finansowania pojazdów. Wśród nich:
- Leaseurope
- Narodowe związki leasingowe: Czechy, Węgry, Austria, Holandia i Polska (ZPL, PZWLP)
- Producenci i duże grupy flotowe: BMW Group, Toyota, Mobility Ireland
- Europejskie i krajowe federacje logistyczne i transportowe
- Firmy wynajmu pojazdów (m.in. Ayvens, Arval, Europcar, AVIS, Hertz, Budget)
- CECRA
- FIGIEFA
- AER (Hiszpania), ALF (Portugalia), ANIASA (Włochy)
Dlaczego list jest tak ważny?
To pierwszy tak szeroki, wspólny głos europejskiej branży leasingowej, wynajmu, motoryzacji i operatorów mobilności. Wysyłany tuż przed prezentacją pakietu KE, ma realną szansę wpłynąć na ostateczny kształt przepisów.
List jednoznacznie wskazuje kierunek:
- zachęty zamiast nakazów,
- warunki brzegowe zamiast ograniczeń,
- rozwiązania rynkowe zamiast administracyjnej ingerencji.
To stanowisko spójne z argumentami przedstawianymi przez ZPL podczas polskich konsultacji i konferencji branżowych.
Co dalej?
ZPL będzie:
- monitorować ogłoszenie pakietu KE,
- analizować projektowane przepisy,
- współpracować z rządem i europosłami nad polskim stanowiskiem,
- kontynuować dialog z Komisją i organizacjami europejskimi,
- przygotowywać analizy wpływu dla polskich przedsiębiorców.
Transformacja flot jest konieczna, ale musi być wykonalna ekonomicznie, technologicznie i operacyjnie. List sygnatariuszy pokazuje, że branża mówi jednym głosem.
Czytaj więcej:
Reuters o apelu do przewodniczącej KE link
Przeczytaj relację z konferencji Droga do zeroemisyjności, która odbyła się 5 grudnia 2025 roku link
Obejrzyj relację z tej konferencji link