14 maja 2025

Polskie firmy leasingowe liderem w raportowaniu śladu węglowego w Europie

Związek Polskiego Leasingu opracował pionierski standard obliczania śladu węglowego aktywów leasingowych, wyprzedzając europejskie inicjatywy w tym zakresie. Polska metodologia jest zgodna z najnowszymi wytycznymi Leaseurope i stanowi odpowiedź na rosnące wymogi raportowania ESG.

Polski standard raportowania CO2 na tle europejskich wytycznych

Branża leasingowa w całej Europie stoi przed wyzwaniem dostosowania się do nowych wymogów raportowania emisji CO2 związanych z oddanymi w leasing aktywami. Opublikowane w kwietniu 2025 r. wytyczne Leaseurope, branżowej federacji reprezentującej 91% europejskiego rynku leasingu i wynajmu samochodów w Europie, dotyczące raportowania emisji CO2 przez leasingodawców w pełni potwierdziły prawidłowość rozwiązań przyjętych w Metodologii opracowanej  przez Związek Polskiego Leasingu. Polska inicjatywa, zakończona opracowaniem kompleksowego standardu i zestawu wskaźników emisyjności aktywów, wyprzedziła działania podejmowane na poziomie europejskim. Jesteśmy pierwszym związkiem krajowym, który (przez wsparciu doradcy zewnętrznego) opracował metodologię obliczania śladu węglowego w leasingu i udostępnił ją firmom członkowskim.

Podejście zgodne z międzynarodowymi standardami

Zarówno wytyczne Leaseurope, jak i polska metodologia bazują na standardzie Greenhouse Gas Protocol. Zgodnie z tym podejściem, leasingodawcy raportują emisje z aktywów leasingowych w Zakresie 3 (Scope 3), podczas gdy leasingobiorcy powinni wykazać te emisje w Zakresach 1 i 2.

Kategorie raportowania emisji dla firm leasingowych

Wytyczne Leaseurope, podobnie jak metodologia ZPL, wyróżniają dwa główne modele raportowania, w zależności od charakteru działalności leasingodawcy:

Dla firm, gdzie tzw. IRO zakupu i sprzedaży aktywów leasingowych nie stanowi istotnej części łańcucha wartości zastosowanie mają:

  • Kategoria 3.2 (dobra kapitałowe) - emisje z produkcji aktywów leasingowych;
  • Kategoria 3.13 (downstream - wynajęte aktywa/ leasing) - emisje występujące w trakcie trwania umowy leasingowej (obliczane bez zastosowania tzw. współczynnika atrybucji);
  • Kategoria 3.15 (inwestycje) - emisje z innych produktów finansowych, np. pożyczek leasingowych (obliczane z zastosowaniem tzw. współczynnika atrybucji).

Dla firm, gdzie tzw. IRO zakupu i sprzedaży aktywów leasingowych stanowi istotną część łańcucha wartości (np. dla zarządzających flotami), dodatkowo zastosowanie mają:

  • Kategoria 3.11 (użytkowanie sprzedanych produktów) - emisje po zakończeniu umowy leasingu/ najmu (w pozostałym okresie ekonomicznej używalności środka trwałego);
  • Kategoria 3.12 (przetwarzanie sprzedanych produktów) - emisje związane z usuwaniem i przetwarzaniem odpadów po zakończeniu użytkowania środków trwałych (wykazywane wyłącznie o ile są istotne).

Polskie narzędzia wspierające raportowanie

Istotnym   uzupełnieniem polskiej metodologii jest branżowa baza wskaźników emisyjności leasingowanych aktywów, która zawiera aż 120 wskaźników referencyjnych dla różnych rodzajów środków transportu, w tym samochodów osobowych, dostawczych, ciągników siodłowych, naczep – chłodni, autobusów,  innych środków transportu drogowego a także kolejowych środków transportu. Benchmarki zostały zbudowane w oparciu o dane firm członkowskich,  dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE. Obecnie kontynuowane są pracę nad zbudowaniem benchmarków dla wybranych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia.

Wyzwania regulacyjne związane z dyrektywą CSRD

Intensyfikacja działań na rzecz raportowania śladu węglowego jest odpowiedzią na wymogi unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Dyrektywa ta wymaga od firm ujawniania nie tylko emisji z Zakresów 1 i 2, ale także z najbardziej istotnych kategorii Zakresu 3. W przypadku firm leasingowych Zakres 3 odpowiada za ponad 99% raportowanego śladu węglowego, ponieważ związany jest z portfelem finansowanych aktywów.

Prace Leaseurope nad europejskimi wytycznymi potwierdzają, że kierunek obrany przez polską branżę leasingową jest zgodny z najlepszymi standardami i praktykami międzynarodowymi. W wypracowaniu wytycznych na poziomie Federacji  istotny wkład miała polska reprezentacja - Mieczysław Woźniak z ING Lease oraz Łukasz Dobrowolski i Aleksandra Drewko z Fundacji Climate&Strategy, dorady ZPL w projektach Metodologii i Bazy Wskaźników.

Leaseurope zrzesza 46 krajowych stowarzyszeń leasingowych w 32 państwach, w tym Związek Polskiego Leasingu.

Więcej o polskim standardzie obliczania śladu węglowego aktywów branży leasingowej tutaj

W panelu członkowskim, po zalogowaniu, dostępne są wytyczne Leaseurope.